Проведені заходи спрямовані на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)у філії “Тарасівська гімназія Зіньківського опорного ліцею імені М.К.Зерова Зіньківської міської ради” за 2024 - 2025 навчальний рік

Назва заходу Цільова аудиторія Відповідальний
1. Урок відвертого спілкування.”Булінг - це не жарти”. Бесіда “Я кажу булінгу - Ні! 2 клас Жмурко В.І.
2. Година спілкування “Булінг в школі. Як його розпізнати”. Бесіда-гра “Знай свої права, дитино”. Етична бесіда “Ми проти насильства” 3 клас Микитченко С.М.
3. Година спілкування “Булінг.Види булінгу. Як його розпізнати?” 8 клас Москаленко С.В.
4. Заняття з елементами тренінгу “Конфлікти між підлітками та способи їх уникнути”, Заняття з елементами тренінгу “Кібербезпека: базові правила та корисні поради” 9 клас Московець В.В.
5 Корекційно - розвиваюче заняття “Мій улюблений світ без насильства”. Коло спілкування “Не мовчи! Зупинимо булінг разом”. Інтерактивна відверта розмова “Різновиди кібербулінгу, як із ним боротися?” 4 клас Житко В.М.
6. Година спілкування з батьками “Правова обізнаність учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану”. Бесіда “Відповідальність за булінг та кібербулінг” Батьки учнів 1-9 класів Представник ювенальної превенції Удовиченко Я.О.
7. Година спілкування з батьками “Небезпека дитячої бездоглядності”. Бесіда “Протидія домашньому насильству” Батьки учнів 1-9 класів Керівник відділу служби у справах дітей та сім’ї Зіньківської міської ради Рись Н.В.
8. Година спілкування з батьками “Психологічне здоров'я та стресостійкість” Батьки учнів 1-9 класів Адміністрація закладу
9. Година спілкування “Булінг у дитячому середовищі: причини, наслідки та шляхи його подолання” 5 клас Фесун Т.В.
10 Година спілкування “Доброта проти жорстокості: як стати добрим другом” 1 клас Удовиченко Л.М.
11 Година спілкування “У пошуках істини.ВІЛ/СНІД : міфи та реальність” 7-9 Бойко О.О.
12 Антибулінговий урок “STOP BULLYNG” 6 клас Мелешко Н.І.
13 Година спілкування “Не допускай насилля над ближнім” 6 клас Мелешко Н.І.
14 Круглий стіл “Зупинимо булінг разом” 7 клас Балацька Л.І.
15 Бібліотечний урок “Читаємо - вивчаємо закони” 6 клас Балацька Л.І.
16 Вікторина “Чи знаю я права і обов'язки “ 6 клас Балацька Л.І.
17 Робота учнівського самоврядування (засідання “Поведінка в гімназії”. Спільні зустрічі “Місячник правових знань”. Дні самоврядування, акції 1-9 класи Балацька Л.І.
18 Книжкова виставка “Ні! Жорстокості та насильству” 1-9 класи Балацька Л.І.
19 Тренінг-гейм “Разом проти булінгу: будуємо культуру підтримки” 7 клас Дорошенко Р.Г.
20 Година спілкування “Емоційний імунітет: як залишатися сильним у будь-якій ситуації” 7 клас Дорошенко Р.Г.
21 Бесіда “СНІД. Убережи себе від ВІЛ” 5-9 класи Медична сестра Кімлик О.О.
22 Просвітницько-профілактичний захід “Згубний вплив алкоголю, нікотину, наркотиків на здоров’я дітей та підлітків” 1-9 класи Медична сестра Кімлик О.О.

/Files/images/2022/schen/1.png/Files/images/2022/schen/2.png/Files/images/2022/schen/3.png

План заходів, спрямованих на запобіганню та протидію насильству, булінгу (цькуванню) у філії «Тарасівська гімназія Зіньківського опорного ліцею імені М.К.Зерова Зіньківської міської ради» на 2024-2025 навчальний рік

Назва заходуЦільова аудиторіяТермін виконанняВідповідальні
1Інформаційно-просвітницька діяльність
1.1Ознайомлення з нормативно-правовою та регулюючою документацією щодо протидії булінгу та насильства в учнівському середовищі.Колектив закладу освітиВересень,протягом рокуАдміністрація
1.2Висвітлення питання протидії насильству, булінгу (цькування).Колектив закладу освітиПротягом рокуАдміністрація, психолог
1.3Оновлення розділу щодо протидії булінгу (цькування), насильства на сайті гімназії.Учасники освітнього процесуПротягом рокуАдміністрація, психолог
1.4Оновлення інформаційних дошок та куточків в класних кімнатах щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) в закладі освіти.Учасники освітнього процесуПротягом рокуАдміністрація, психолог,класні керівники
1.5Поширення тематичних буклетів з попередження насильства та протидії булінгу (цькування)Учасники освітнього процесуПротягом рокуАдміністрація, психолог, самоврядування
1.6Перевірка доступності для всіх учасників освітнього процесу інформації (правил поведінки та нормативних документів) з профілактики насильства, булінгу (цькування)Учасники освітньогопроцесу2 р./ рікАдміністрація, психолог,учнівське самоврядування
1.7Профілактично-просвітницька діяльність серед учасників освітнього процесу щодо булінгу (цькування) та нетерпимого ставлення до насильницької моделі поведінки:· заняття з елементами тренінгу з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів;· ігри з елементами тренінгу для молодших школярів;· перегляд і обговорення відео з даної тематики;· участь у тематичних акціях.Учасники освітньогопроцесу ПротягомрокуКласоводи, класні керівники, психолог
2Профілактична діяльність
2.1Проведення занять з елементами тренінгу: - «Національна дитяча гаряча лінія для дітей та про дітей»;- «Миру більше, булінгу - ні!, «Створення безпечного освітнього середовища: роль кожного з нас, сила дружби проти булінгу»;- «Цінуй своє життя!»;- «Толерантність і повага до відмінностей, герої серед нас: історії про подолання булінгу»;- Заняття з елементами тренінгу «Ми різні- ми рівні» (Основи культури ґендерної рівності).- Розробка соціальної реклами проти булінгу;- Перегляд відео презентацій «Булінг в школі. Як його розпізнати».- «Кібербулінг або агресія в інтернеті: Способи розпізнання і захист дитини».- «Інтимне селфі в інтернеті – жарт чи небезпечний ризик?»;5-9 класи7-9 кл. 5-6 клас1-4 класУчасники освітнього процесу8-9 клас5-7 класи8-9 класи9 класПротягомрокуКласоводи, класні керівники, психолог
2.2- Виховні години з елементами тренінгу:- «Кібербулінг: небезпека в мережі».- «Насильство: поняття, види та прояви»;- «Конструктивне вирішення конфліктів»;- Ранкові зустрічі з формування вмінь взаємодіяти та мирно вирішувати конфлікти».- Гра-тренінг «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті».- Бесіда – тренінг «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг».Учасники освітнього процесуПротягом рокуКласоводи,класні керівники
2.3Зустрічі з фахівцями, спеціалістами, представниками ГО, ІРЦ, охорони здоров’я, органів місцевого самоврядування щодо протидії булінгу (цькування), насильства в закладі освіти.Учасники освітнього процесуПротягом рокуАдміністрація,психолог
3Надання соціальних психолого-педагогічних послуг учасникам в ситуаціях булінгу
3.1Консультування класних керівників, учителів та інших працівників гімназії.Колектив гімназіїЗа запитомПсихолог
3.2Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей.БатькиЗа запитомПсихолог
3.3Індивідуальні бесіди, консультації дітей.ДітиЗа запитомПсихолог
4Моніторинг виконання заходів
4.1Анонімне анкетування учнів щодо явища насильства, булінгу (цькування) в закладі освіти.7-9 класи2 р./ рікПсихолог
4.2Анонімне анкетування батьків про безпеку в закладі освіти.батьки2 р./ рікПсихолог
4.3Оновлення інформації щодо питання протидії булінгу (цькування) в закладі освіти на сайті гімназії та інформаційних стендах.Учасники освітнього процесуПротягом рокуАдміністрація, Психолог,
4.4Спостереження під час освітнього процесу за поведінкою та емоційним станом учнів та педагогів.Учасники освітнього процесуПротягом рокуПсихолог,класні керівники
5Професійний розвиток педагогічних працівників
5.1Розгляд питань з протидії булінгу на засіданнях вчителів предметних кафедр та методичного об’єднання класних керівників.ПедагогиПротягом рокуКерівники об’єднань, педагоги
5.2Самоосвіта педагогів з питань протидії булінгу (цькування), насильства, медіаграмотності та безпечного освітнього середовища.ПедагогиПротягом рокуАдміністрація, педагоги

Закони України

Про освіту:Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL :https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Накази Міністерства освіти і науки України

1.Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 26.02.2020 № 293.

2.Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 03.02.2020 №111/34394.

Листи Міністерства освіти і науки України

1.Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню) : лист Міністерства освіти і науки України від 14.08.2020 № 1/9-436.

2. Роз’яснення щодо застосування наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646 : лист Міністерства освіти і науки України від 13.04.2020 № 1/9-207.

3.Про план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти : лист Міністерства освіти і науки України від 20.03.2020 № 6/488-20.

4.Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання та протидії домашньому насильству та булінгу : лист Міністерства освіти і науки України від 29.12.2018 № 1/9-790.

Розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації

Про затвердження Концепції реалізації державної політики щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) у закладах освіти Полтавської області на 2021-2023 роки : Розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації від 01.12.2020 № 691.

НАКАЗ ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ

ПЛАН ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ

ОНЛАЙН-КУРС "Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти"

Пам'ятка для здобувачів освіти

Пам'ятка для батьків

Пам'ятка для вчителів

Булінг(від англ. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» — задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки, щоб заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.

Прикметною ознакою булінгу є довготривале «відторгнення» дитини її соціальним оточенням.

Найчастіше булінг відбувається в таких місцях, де контроль з боку дорослих менший або взагалі його нема. Це може бути шкільний двір, сходи, коридори, вбиральні, роздягальні, спортивні майданчики. У деяких випадках дитина може піддаватися знущанням і поза територією школи, кривдники можуть перестріти її на шляху до дому. Навіть удома жертву булінгу можуть продовжувати цькувати, надсилаючи образливі повідомлення на телефон або через соціальні мережі.

Форми та види булінгу

Людину, яку вибрали жертвою і яка не може постояти за себе, намагаються принизити, залякати, ізолювати від інших різними способами. Найпоширенішими формами булінґу є:

  • словесні образи, глузування, обзивання, погрози;
  • образливі жести або дії, наприклад, плювки;
  • залякування за допомогою слів, загрозливих інтонацій, щоб змусити жертву щось зробити чи не зробити;
  • ігнорування, відмова від спілкування, виключення із гри, бойкот;
  • вимагання грошей, їжі, речей, умисного пошкодження особистого майна жертви.
  • фізичне насилля (удари, щипки, штовхання, підніжки, викручування рук, будь-які інші дії, які заподіюють біль і навіть тілесні ушкодження);
  • приниження за допомогою мобільних телефонів та інтернету (СМС-повідомлення, електронні листи, образливі репліки і коментарі у чатах і т.д.), поширення чуток і пліток.

Види булінгу можна об’єднати у групи словесного (вербального), фізичного, соціального (емоційного) й електронного (кібербулінґ) знущання, які часто поєднуються для більш сильного впливу.

70 % знущань відбуваються словесно: принизливі обзивання, глузування, жорстока критика, висміювання та ін. На жаль, кривдник часто залишається непоміченим і непокараним, однак образи безслідно не зникають для «об’єкта» приниження.

Фізичне насильство найбільш помітне, однак становить менше третини випадків булінґу (нанесення ударів, штовхання, підніжки, пошкодження або крадіжка особистих речей жертви та ін.).

Найскладніше зовні помітити соціальне знущання — систематичне приниження почуття гідності потерпілого через ігнорування, ізоляцію, уникання, виключення.

Нині набирає обертів кібербулінґ. Це приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету. Діти реєструються в соціальних мережах, створюють сайти, де можуть вільно спілкуватися, ображаючи інших, поширювати плітки, особисті фотографії або зроблені в роздягальнях чи вбиральнях.

Як реагувати на цькування

Молодші школярі мають неодмінно звертатися по допомогу до дорослих — учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю.

Старші діти, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено кілька порад для них.

Як впоратися з ситуацією самостійно
  • Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.
  • Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
  • Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
  • Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.
  • Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.
Що можуть зробити батьки

Багато учнів соромляться розповідати дорослим, що вони є жертвами булінґу.

Проте якщо дитина все-таки підтвердила в розмові, що вона стала жертвою булінґу, то скажіть їй:

  • Я тобі вірю(це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її боці).
  • Мені шкода, що з тобою це сталося(це допоможе дитині зрозуміти, що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй).
  • Це не твоя провина(це допоможе дитині зрозуміти, що її не звинувачують у тому, що сталося).
  • Таке може трапитися з кожним(це допоможе дитині зрозуміти, що вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію в той чи той момент свого життя).
  • Добре, що ти сказав мені про це(це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись по допомогу).
  • Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека(це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).

Не залишайте цю ситуацію без уваги. Якщо дитина не вирішила її самостійно, зверніться до класного керівника, а в разі його/її неспроможності владнати ситуацію, до завуча або директора школи. Найкраще написати і зареєструвати офіційну заяву, адже керівництво навчального закладу несе особисту відповідальність за створення безпечного і комфортного середовища для кожної дитини.

Якщо вчителі та адміністрація не розв’язали проблему, не варто зволікати із написанням відповідної заяви до поліції.

Що можуть зробити вчителі

У школі вирішальна роль у боротьбі з булінґом належить учителям. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у школі:

  • Усі члени шкільної спільноти мають дійти єдиної думки, що насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання і нетерпимість у школі є неприйнятними.
  • Кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання в дусі миру має бути включено до шкільної програми.
  • Спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у класі, а потім загальношкільні правила. Правила мають бути складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими.
  • Дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил.
  • Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії.
  • Аналізуючи ситуацію, треба з’ясувати, що трапилося, вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого й обов'язково поговорити із кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога.
  • Залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході.
  • Учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і , якщо треба, покликати на допомогу дорослих.
  • Потрібно запровадити механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися цього робити. Ці механізми повинні забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними.
  • Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.Джерело: http://llt.multycourse.com.ua/ua/page/22/103

/Files/images/2020/Булінг.jpg

Відповідальність за булінг згідно з ст. 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення:

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, -

- тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення,

  • тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Вчинення малолітніми, або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, правопорушення, відповідальність за яке передбачено цією статтею, -

  • тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин

Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, -

тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу -

тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадянабо виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку».

Протоколи за вчинення цього порушення уповноважені складати органи Національної поліції України, а притягувати до адміністративної відповідальності будуть місцеві суди .Джерело:https://protocol.ua/ua/buling_vidpovidalnist_1/

/Files/images/2020/ВІдповідальність.png

ПорушенняВікХто несе відповідальністьРозмір штрафуГромадські роботи
Булінг дітьмиДо 14Батьки850-1700 або20-40 годин
14-16Батьки850-1700 або20-40 годин
Понад 16Діти850-1700 або42 години
Булінг дорослимиПонад 16особисто850-1700 або42 години
Повторний або груповий булінг14-16Батьки1700-3400 або40-60 годин
Понад 16Особисто1700-3400 або40-60 годин
Приховування булінгуКерівне закладу850-1700 абоВиправні роботи до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку

Методичний посібник «Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід», який є продовженням системного підходу до розбудови безпечного освітнього середовища із залученням працівників та працівниць закладів освіти, а також дітей і молоді.

Як організувати системну роботу з протидії насильства та булінгу в закладі освіти? Як діагностувати наявність булінгу в освітньому середовищі? Який алгоритм дій у разі його виявлення? До кого звертатись по допомогу? Які практичні інструменти має знати кожен та кожна на випадок, якщо стає учасником булінгу під час освітнього процесу? Які практичні інструменти створення безпечного середовища в закладі освіти? Відповіді на ці та інші питання можна буде знайти в цьому посібнику. Для педагогічних та соціальних працівників, батьків, здобувачів освіти, студентів вищих навчальних закладів педагогічного та соціального профілю, фахівців громадських організацій, широкого кола громадськості.

Змістовна частинаскладається з трьохрозділів:

Розділ 1: Розробки занять з протидії булінгу для учасників освітнього процесу закладів освіти.

Розділ 2: Створення системи протидії булінгу, що сприяє безпечному освітньому середовищу та участі дітей, враховуючи можливості шкільних служб порозуміння. З досвіду закладів освітиРозділ

3: Законодавство України щодо протидії булінгу.

Подивитись та завантажити файл

Видання підготовлене в рамках проєкту «Створення безнасильницького середовища» у 14 закладах освіти, які приймали участь у моделюванні Безпечної та дружньої до дитини школи (БДДШ) у Донецькій та Луганській областях. Цю публікацію було створено за фінансової підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ).

Джерело:http://knowledge.org.ua/uk/protidija-bulingu-v-zakladi-osviti-sistemnij-pidhid-metodichnij-posibnik/

Кiлькiсть переглядiв: 625

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.